L’alta velocitat a Espanya: una font d’espoli premeditat


L’alta velocitat, com s’ha demostrat arreu del món, és una infraestructura que no genera nous desplaçaments (els pren d’altres modes sobretot l’avió) i per tant no genera riquesa, afavoreix la concentració de població en grans ciutats perquè les seves estacions han d’estar molt allunyades les unes de les altres, afavoreix les desigualtats socials (és un transport car que beneficia a un estrat social determinat) i no permet el transport de mercaderies i, per tant, no afavoreix la indústria exportadora.

Contràriament, les inversions en rodalies generen riquesa per elles mateixes: la disminució dels costos relacionats amb la congestió en les grans ciutats (reducció del temps i les despeses de desplaçament per mobilitat obligada i de les reduccions en menors emissions de CO2, NOX i altres contaminants).

L’Estat espanyol, en contra del que dictaria el sentit comú, inverteix molt més en AVE que en Rodalies, i aquest fet és encara més sagnant si es posa el focus a Catalunya, on les inversions en Rodalies no han passat mai de ser insignificants, i per això, aquest mode de transport perd viatgers mentre Ferrocarrils de la Generalitat o el metro en guanya. La comparació entre les inversions que fa l’Estat espanyol a l’AVE i a Rodalies no aguanten un debat seriós com mostren clarament aquestes gràfiques:

L’Estat espanyol és l’estat del món que més despesa ha fet per habitant en matèria d’alta velocitat, el segon estat amb més quilòmetres de via, darrere de la Xina i el que menys utilització en fa per km de via:

Lluny de tot això però, l’Estat Espanyol ha invertit, inverteix i pel que sembla, invertirà en alta velocitat. I per quin motiu actua així? La resposta és clara: es tracta d’una infraestructura molt cara d’executar i de mantenir. Així, les grans empreses constructores, peces fonamentals de l’oligarquia espanyola arrelada profundament al franquisme, varen veure la possibilitat de plomar als seus “súbdits” a través d’aquesta infraestructura. Ho han fet premeditadament, aprofitant-se que no tindria oposició per part d’una població acomplexada pels anys de retard en el seu desenvolupament, generats en bona part pels anys de dictadura. I tot això de forma tan premeditada.

I amb el suport de la UE i dels seus principals països donants (França i Alemanya)! Aquests han aconseguit recuperar part dels fons estructurals que es van destinar a Espanya després de la signatura del tractat de Maastricht, a través dels contractes de compra de la tecnologia (trens i sistemes de senyalització) només a Siemens i Alstom.

I no contents amb això, ha exportat l’invent a l’Arabia Saudita mitjançant la monarquia espanyola (amb 30 anys d’experiència com a comissionista en la compra/venda del petroli de la zona i armament espanyol). Un AVE que gestionarà ADIF i que abans de començar a operar ja preveu un dèficit pel cap baix de 1.000 milions en 12 anys.

I qui ho paga tot això? Doncs sobretot, els catalans com a espoliats per l’Estat espanyol. Els 16.000 milions anuals donen per fer molts quilòmetres de via d’AVE! Però més enllà d’això, és la incapacitat que tenim d’eliminar aquestes relacions entre l’Estat i algunes famílies que en viuen i que es creuen amb el dret de fer-ho, perquè són qui són. Com sempre ha estat. L’única forma de que els nostres diners no serveixin per enriquir a tota aquesta colla d’oligarques, és la independència. Que no se’ns escapi aquest tren!

albertnoguera

Albert Noguera i Gros Enginyer de Camins

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en ANC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s